همـین طور کـه پدر سعید داشت صحبت مـی کرد احساس مـی کردم خشم و عصبانیت درون من شکل مـی گیرد و تحملم به منظور شنیدن مشکل سعید کمتر و کمتر مـی شود. پسری که هر روز تخم میگزارد سعید سه سال و نیم داشت و از هشت ماه قبل پدرش او را پیش متخصص اطفال درون بیمارستان مفید بود. پسری که هر روز تخم میگزارد پدر سعید دیده بود کـه پسرش گاهی روی شکم دراز مـی کشد و زور مـیزند و بعد از مدتی عرق مـی کند و بی حال مـی شود لذا فکر کرده بود سعید دست بـه خود ارضایی مـیزند!!

این فکر و ناراحتی پدر سعید سبب شده بود سعید مدت هشت ماه شربت فلوکستین (داروی ضد افسردگی) البته با تجویز متخصص محترم دریـافت کند. درخواست پدر سعید این بود کـه برای درمان عارضه خودارضایی پسر ۴ ساله اش چه کار دیگری حتما کند چون با وجود مصرف منظم دارو ، پسری که هر روز تخم میگزارد حرکات سعید ادامـه داشت و پدرش از این بابت نگران بود.

به نظر شما من دارم چی کار مـی کنم؟

آنچه سبب نگرانی و عصبانیت من شده بود نـه باور پدر سعید درون مورد وجود خودارضایی درون پسر کوچولوی دلبندش بلکه اشتباه سنگین یک پزشک متخصص درون تشخیص خودارضایی و نااگاهی از این مشکل و اقدام بـه درمان با داروی ضد افسردگی ، بود.

خیلی دوست داشتم سری بـه مطب آن همکار محترم ب و ازش بپرسم دکتر عزیز ؛ سن شروع خودارضایی چند سالگی است؟ ازش سوال کنم ایـا خودارضایی امری آگاهانـه هست یـا ناآگاهانـه؟ و برایش توضیح دهم و از مراحل رشد کودکان بگویم. اینکه کودکان درون حدود سن ۴ که تا ۵ سالگی بـه تشخیص تفاوت مـیان دو جنس قادر مـی شوند و گاها با اندام خود بازی مـی کنند با هدف کشف این بخش از جسم خود . درست مانند شناخت دست و پا و چشم و گوش کـه قبلا موفق بـه انجام ان شده اند و از این کار احساس خوبی نیز دارند.

معاینـه و بازی با اندام خود یـا حتی سایر بچه های هم سن و سال به منظور کشف ماهیت اندام وب خودشناسی جسمـی است.البته دیده شده کـه بازی با اندام درون برخی کودکان بیشتر از سایرین صورت مـی گیرد بخصوص درون بچه هایی کـه با واکنش سخت و تند والدین مواجه مـی شوند و دلیل این واکنش را درک نمـی کنند (من کـه کار بدی نکردم چرا یـا بابا منو دعوا کرد؟!) و دچار وسواس فکری مـی شوند.

بعد از این مرحله که تا حوالی بلوغ کودک دیگر بطور عادی مشغولیتی با اندام خود ندارد و تنـها بعد از بلوغ هست که با ترشح هورمون ، پاسخ شکل مـی گیرد و فرد بـه بلوغ رسیده از دستکاری اندام خودب لذت مـی کند و مـی تواند رفتار خوارضایی را یـاد بگیرد (حتی بدون داشتن هیچ راهنمای خاصی). یعنی همزمان بدلیل بروز خوداگاهی و پاسخ امکان بروز رفتار خوارضایی فراهم مـی شود. سن بروز خوارضایی بطور طبیعی درون ها ۹ که تا ۱۰ سالگی و در پسرها ۱۲ که تا ۱۳ سالگی است.

دوست داشتم از همکار خودم بپرسم معیـارهای تشخیص خودارضایی چیست و مـهمتر از ان معیـارهای درمان این رفتار کدامند؟ آیـا روی شکم خوابیدن و زور زدن و عرق یک کودک سه یـا چهار ساله یعنی خودارضایی؟ و اگر بر این باور بود ازش خواهش کنم منبع یـا رفرانس خود را بـه من معرفی کند که تا من نیز اگاه شوم. و در آخر بپرسم ایـا درمان خودارضایی مساوی هست با درمان افسردگی؟؟

دکتر امـیر سخاوتی مشاور و درمانگر : پسری که هر روز تخم میگزارد




[با کودکان خود چه مـی کنیم؟! - کلینیک بعد سومکلینیک بعد سوم پسری که هر روز تخم میگزارد]

نویسنده و منبع: دکتر امیر سخاوتی | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 14:39:00 +0000